#erasmus - Vánoční rychlovýlet do Lille

12:58:00

Trochu přeskočím pořadí, protože se mi fakt chce smát, jak jsem si týden před odletem do Prahy udělala výlet. Už jednou jsem měla jet do Lille, ale nakonec jsem byla nemocná. Jenže jsem tam fakt chtěla. A taky mě zajímalo, jak vypadají trhy ve Francii. A navíc už ve středu nemám školu... Prostě ideální kombinace. Jenom ten jízdní řád nebyl ideální, ale vypočítala jsem si, že mám na Lille cca 3 hodiny čistýho času, což neni zas tak málo.
Jenže, to bych nesměla bejt já, aby se něco nepokazilo.
Dorazila jsem na místo zastávky, ale nikde nebylo žádný označení. Tak jsem trochu začínala panikařit, zvlášť když už nastal čas odjezdu a autobus pořád nikde. Nedaleko stojící mladý muž (o kterém jsem si původně myslela, že je bezdomovec) mě ujistil, že jsem správně. 
Autobus nakonec přijel se zpožděním cca 20 minut. Dalších přibližně 10 minut stál na místě. A pak jsme konečně jeli! Nevadí, pořád mám 2 a půl hodiny, to není zas tak málo, utěšovala jsem se.
Najednou kolona. Kontroluju na aplikaci v mobilu, kde jsme a jsme jen pár kilometrů od hranic. Po asi dvaceti minutách v koloně vidím, že francouzi zavřeli dálnici a musí se to objíždět po benzínce a kontrolují skoro každý auto. No a náš autobus samořejmě taky. Naběhne jich do autobusu asi 6 a jsou celkem pečlivý. ,,Czech, hm..." drží jeden z nich mojí občanku, několikrát jí převrací a zkoumá každej detail. Za mnou sedí jedna černoška, která má normální holandskej pas, ale narodila se na Jamaice a tak musí ukázat i kufr, který má v zavazadlovém prostoru. 
Takže zase další zdržení. Do Lille jsme přijeli o přibližně hodinu a půl později, takže se mi výlet smrsknul na polovinu. Nebyl čas ztrácet čas, popadla jsem kabelku, vyběhla z autobusu a vydala se objevovat město :)
Jako první jsem cvakla nádraží (který je fakt obří!) a jakousi podivnou sochu tulipánu.


V běhu jsem si hodila do navigace adresu vánočních trhů a vydala se do centra města. Jako první jsem narazila na Paroisse Saint Maurice. Sice jenom zezadu, ale pak jsem ho viděla i zepředu!



A došla jsem až na Place du Général de Gaulle. Původně to nebyl plán, ale! Když vidíte tak super ruský kolo, tak tam prostě musíte jít. (když je to součást snad každýho vánočního trhu ve Vlámsku, ale nevadí)



Měli tam i vánoční stromeček, kterej byl teda dost hroznej. Na dálku zářil, že rozhodně není živý... trochu mi připomíná ten, co je každý rok na Václaváku (i když samozřejmě je větší).



A pak jsem už konečně dorazila na Place de Rihour, což mělo být podle internetu to hlavní místo vánočních trhů. Přišlo mi to celkem malý a hlavně ten koncept... Je to jako když jdete někam na výstavu nebo tak - prostě máte vstup, musíte všechno projít, abyste se dostali k východu. Necejtím se v takových prostorách dobře, mám pocit, že nemůžu utéct, kdyby se něco stalo... No a jak už je ve Francii klasika, u vstupu stál černoch, kterej prohledával všem příchozím tašky. Navíc jsem tam byla ve všední den, a už tak tam bylo těsno - vůbec si nedovedu představit ty davy o víkendu (ale to si člověk asi nevybere v žádném městě)


Ale abych nebyla jenom negativní, když jsou ty Vánoce! Měli to pěkný, to zase jo. Jasně, sem tam nějakej kýč (jako třeba stánek s preclíkama ze Strassbourgu - jako vážně? :D), ale nepřišlo mi to tak extrémně přeplácaný jako třeba v Německu.



No a protože jsem měla už opravdu hodně velký hlad a protože jsem přece byla ve Francii - crépes byla jasná volba. S nutelou. Akorát mi to dali jentak na ubrousek, což je trochu sebevražedný, vzhlede k mojí extrémní nešikovnosti. Ale zvládla jsem to, měla jsem od toho jenom vlasy, pusu a kabát (ale nebyla to taková katastrofa, jako churros v BXL)


Stánek s obřím perníčkem byl ale samozřejmě nejlepší :)


A konečně Paroisse Saint Maurice i zepředu. Tohle je opravdu zvláštní místo. Na volné ploše před kostelem jezdí skejťáci a taková ta kostelní vůně je cítit několik metrů daleko.


Vevnitř je to super! Žádný zábrany, kam můžete s nemůžete jít. Akorát mi bylo trochu blbý fotit, takže mám jenom jednu fotku.


A málem bych zapomněla. Říct, že jsem si splnila sen, by bylo asi až moc, ale do Sephory ve Francii jsem se chtěla podívat. (chápete, že jsem ve Francii byla čtyřikrát, ale v Sephoře nikdy?). Tahle byla zrovna docela malá a přelidněná a mně cinkalo v peněžence pár drobných... 


Moje poslední zastávka byla Place du Théatre. Bylo tam kolotoč a medvědí kapela. Když jsem poslala Zitě video vycpaných plyšových medvěců, jak hrají jako kapela, tak se vyjádřila, že je to fakt bizár. A já souhlasim. Ale to už k Vánocům patří.


Narazila jsem taky na jakýsi výprodej knížek ve vnitrobloku budovy... Nekoupila jsem si nic, protože neumím ani slovo francouzsky, ale atmosféra tam byla parádní.


Pak jsem už musela pomalu jít směrem na nádraží. Takže jenom pár posledních fotek, protože bylo zrovna fakt dobrý světlo.




A taky Santa Claus s iPhonem :)



Náraží Gare de Flanders. Jméno pochází z faktu, že Lille je hlavním městem francouzské části Vlámska. Původně se jmenovalo Gare de Lille, ale když se v roce 1993 otevřela o půl kilometru dál stanice Lille Europe (odkud jsem odjížděla já), tak ho přejmenovali. 


Když přecházíte z Lille Flanders k Europe, minete tenhle obří obchoďák (kde je mimo jiné i Primark). Ono celkově i to okolí stanice vypadá hodně moderně, samý mrakodrapy a tak.


Lille Europe zevnitř. Jak jinak, než plná vojáků a policistů. Plus hlášení, že si máte označit svoje zavazadla jmenovkou, kterou dostanete na informacích a v žádnym případě je nenechávat bez dozoru.


Co závěrem? Lille je krásný město a možná bych se sem ještě někdy vrátila, až budu mít víc času. Trhy se mi líbily, kdybych měla bodovat, dala bych tak 8/10. Na Francii mi ale vadí ty neustálý kontroly, vojáci a policie všude... Jako jo, v Bruselu na nádraží je taky potkáte, ale to je tak všechno, nikdo vás nonstop neprohledává (o tom píšu ve článku o Paříži, který vyjde... ještě letos).
Takže Francie, seš krásná země, ale dokud budeš posraná jak malý dítě, nezískáš si moje stoprocentní sympatie. Come on, Belgie taky zažila teroristický útoky a přesto tu člověk nežije ve strachu. Nebo já to tak alespoň vnímám.

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like me on Facebook

Flickr Images