Lucemburk - z kopce a do kopce

22:54:00

Šťastně zpátky v Praze! A přináším report z posledního erasmáckýho výletu - z Lucemburku. Jak už jsem psala, potřebovala jsem ten výlet jako sůl. Navíc jsem si chtěla pomyslně odškrtnou návštěvu všech sousedů Belgie. Takže jsem vyrazila (sama, většina mých kamarádů už byla ve svých zemích).
Cestovala jsem vlakem z Bruselu a jedna cesta mě vyšla na 11 EUR, což mi přijde super (na to, že to jelo skoro 4 hodiny).
První co mě překvapilo je vážně obrovský a moderní nádraží.


Otevřela jsem mapy v mobilu a vydala se po Avenue de la Liberté směrem do centra.


...minula tenhle roztomilý mini park....

...a došla až k Ville Pauly. Jak jsem se později díky internetu dozvěděla, bylo to hlavní sídlo Gestapa v Lucemburku.


Minula jsem státní banku a pokračovala po mostě Adolphe do centra města.



A po bulváre F. D. Roosevelta došla až k týhle nádherný vyhlídce. Celým městem se táhnou hradby a ačkoliv je trochu otravný chodit furt nahoru a dolů, ten výhled je prostě nádhernej.


Notre Dame nemají jenom v Paříži, ale i v Lucemburku :). A pozor, historické okénko - pod budovou se nachází krypta Jana Lucemburského.



Když jsem se dostatečně pokochala výhledem, došla jsem do samotného centra.


Třeba k paláci Grand Ducal, který moc jako palác nevypadá :). Je to celkem malá budova, kterou by člověk snad i přehlédl. Pochoduje tam stráž (jeden voják :D). Nevím, jestli tam mají nějaké střídání stráže, tak dlouho jsem tam nečekala.


Pak jsem se vydala na hostel odložit batoh. Podle mapy to vypadalo fakt kousek od centra - realita ale byla, že se stojí v údolí :D. Takže ano, vzdušnou čarou je to kousek, ve skutečnosti ale musíte dost z kopce. Což není problém, horší byla ta cesta zpátky nahoru.




Fotka z malé ,,vyhlídky" -> hradby jsou původní, zapsané v UNESCO.


Vrátila jsem se zpátky na místo činu :D. A dokonce mi i vysvitlo sluníčko


Kousek od vyhlídky se nachází Place de la Constitution, kde najdeme monument Gëlle Fra (což v lucemburštině znamená Zlatá žena). Je věnován dobrovolníkům v Lucemburska, kteří se zúčastnili obou světových válek a také války v Korei. Na vrcholu je vyobrazena Nike, královna vítězství.




Pokračovala jsem na náměstí Place Guillaume II, kde jsem našla turistické informace a vyžebrala si mapu (ačkoliv Lucemburk je tak malý, že to snad ani není potřeba)



Pak jsem si došla na jídlo (do Quicku - jsem správný patriot! Quick je totiž fastfoodový řetězec původem z Belgie. Najdete ho v Belgii mnohem častěji, než třeba McDonald). A pomalu se začalo stmívat, tak jsem se vydala do hotelu (a cestou se ztratila, ach jo :D)

Druhý den jsem měla naplánovaný odjezd na cca čtvrtou odpoledne. Opět jsem se kochala výhledem z hradeb, protože to je fakt nádhera!







No jenže okolo jedenácté jsem jistila, že jsem už vlastně tak nějak viděla všechno. A pořád jsem se jenom motala dokola a dostávala zpátky na ty stejná místa. I když jsem se snažila chodit pořád jinam, třeba na tohle mini náměstí s divnými sochami.


Takže jsem si okolo dvanácté řekla, že jsem vlastně už viděla všechno a rozhodla se jít směrem k nádraží po Viaductu.




Na nádraží jsem měla ještě pár minut do odjezdu vlaku, tak jsem se koukala po obchodech. No a padlo mi do oka pekařství, kde měli nepřeberné množství různých dortů, makronek... a éclaires! Miluju je. A tak jsem nemohla odolat. Stálo to 3 eura, což mi přijde jako celkem rozumná cena a navíc vám to dají do takové stylové krabičky. Pekárnu najdete hned u hlavního vchodu do nádraží nalevo.



A na závěr tip na ubytování. Spala jsem v Youth Hostel. To jste možná už někde slyšeli, protože mají řetězce po celé Evropě. Celkem velký, čistý hostel. Za postel v šestilůžkovém pokoji včetně snídaně jsem platila 25 euro To mi přijde jako fér cena :). Pokoje byly hezké, čisté, zásuvka u každé postele. Jediné mínus je, že postel si musíte povléknout sami :)


Snídaně formou bufetu, trochu chudší, ale dá se vybrat. Plus tam mají jablečné pyré, na kterém jsem se stala asi závislou.


A ten výhled z okna!

Nevýhodou je wifi pouze ve společných prostorách, ale dá se to přežít. A možná taky poloha - jak jsem už psala, podle mapy je to sice blízko centra, ale realita je, že se docela nachodíte.

Co na závěr? :) Luxembourg je krásný město. Jako to centrum samo o sobě není nic extra, podobné najdete snad v každém městě. Ale ty hradby! To je nádhera. Kochala jsem se tim výhledem hodiny. Hlavně je to i něco unikátního, protože kde jinde to najdete, žejo?! :D A není to jenom v jednom místě, takhle členěné je i celé město.
Na druhou stranu, je to celkem díra. Něco přes sto tisíc obyvatel... Já cesty rozhodně nelituju, pro mě to byl příjemnej výlet vlakem. Z Prahy bych ale určitě necestovala jenom kvůli Lucemburku (ani nevím, jestli se tam dá nějak rozumně dostat - vím, že tam jezdí Student Agency, ale jak je to s letenkama, vůbec netuším). Pokud ale budete někde poblíž, určitě se vyplatí udělat si jednodenní (nebo spíš jednoodpolední) výlet!

You Might Also Like

2 comments

  1. Notre Dame vypadá moc hezky... jen taková vsuvka historika umění, Notre Dame je relativně frekventovaný jméno ve francouzsky mluvících zemích, je i v Remeši, Chartru... :)
    A překvapilo mě, že Lucembursko je taková díra :)

    ReplyDelete
  2. Tak tak, Notre Dame znamená "naše Paní" a myslí se tím Panna Marie, její chrámy byly dost populární. V německy mluvících zemích se jim zas říká Frauenkirche (kostel /naší/ Paní) a taky jsou skoro všude.

    Jinak díky za popis výletu, já měl taky v hlavě uloženo, že Lucemburk přece musí být nějaké velkoměsto, když tam je Evropský soudní dvůr a sekretariát Europarlamentu :)

    ReplyDelete

Popular Posts

Like me on Facebook

Flickr Images